Honduras, El Salvador, Nicaragua

30 januari 2018

Hi there! Inmiddels is de eerste anderhalve week van de G Adventures tour al voorbij, maar ik vergeet steeds om te schrijven, dus bij deze!
Maandag begonnen we met de busrit naar Copán, Honduras. De driver was 2 uur te laat, waardoor we ons gehaaste ontbijt helemaal niet hadden hoeven haasten, maar gelukkig konden we heerlijk in de zon wachten. Het was nog een beetje wennen met de hele groep mensen, vooral omdat een groot deel elkaar al kende van de aansluitende G tour hiervoor. Savonds kwamen we aan in het stadje waar we een heerlijk hotelletje hadden met tweepersoonskamers, waar ik samen met Sabrina, een Engels meisje, sliep.
De volgende dag deed een deel van ons een tour naar Mayan ruins. Dit was een soort nationaal park met oude ruïnes maar ook met veel macaws (een soort grote papegaaien), erg mooi om te zien. Na lunch vertrokken we met de groep naar de hot springs. Met een aantal zat ik in de overdekte achterbak van de auto, waar we na ongeveer 1.5 uur biertjes, muziek en bumpy bergweggetjes compleet onder het stof uit stapten. De hot springs waren prachtig verstopt in een soort jungle achtig gebied, waar we drankjes en een heerlijk diner kregen.
Op woensdag reden we verder naar Suchitoto, El Salvador. Daar verbleven we op een plek die meer op een uitgebreid huis van een oud vrouwtje leek dan op een hotel. Dit keer driepersoonskamers waar ik met de Australische Stacey en de Ierse Diane sliep. De mensen in El Salvador zijn erg vrolijk en vriendelijk. Het laatste stuk in de stad zaten we op het dak van ons busje, waar iedereen vrolijk naar ons zwaaide. Als diner aten we zelfgemaakte pupusa's: een soort deegbal waar je ingrediënten zoals kaas, kruiden en bonen in doet en dan plat maakt en op de grill legt.
Op donderdag gingen een aantal op historische tour, maar koos ik ervoor om met Sabrina een rustig ontbijtje te halen (ook weer pupusa's). Wel gingen we mee naar de cigar lady: een vrouwtje van 98 die al haar hele leven heel enthousiast sigaren rolt, die ons hartelijk uitlachte bij onze poging om zelf een sigaar te rollen. Het is uiteindelijk gelukt, dus als die de reis overleeft mag iemand die dat graag wil hem uitproberen haha. Na nog een rondje door de stad en een warme lunch vertrokken we naar de volgende plek: El Tunco. Met flink wat tequila in de bus duurde de reis een stuk minder lang haha. Toen we savonds aankwamen in El Tunco konden we snel voor het avondeten nog even in het zwembad springen van het prachtige resort.
Op vrijdagochtend had ik surfles met Stacey, Steph (mn roomies) en Rob. Hoewel we maar een uur les hadden geboekt kregen we in koppels one on one lessen van twee instructeurs, waarbij we allemaal zo'n 2.5 uur les hebben gehad. Ondanks het goed insmeren ben ik natuurlijk levend verbrand daar in het water, dus loop ik er nu nog steeds bij als een tomaatje (en zit ik nu op het strand in de schaduw ipv de heerlijke zo'n...). Ook de stenen in de zee waren niet ontzettend fijn, daardoor heb ik nu allerlei blauwe plekken en schaafwonden op mn voeten (die net hersteld waren van de Acatenango hahaha). Maar no worries: het was het absoluut waard want ik heb meerdere goede golven kunnen pakken!! Uiteraard moest ik daarna uit de zon blijven en hebben we de rest van de middag doorgebracht in de hangmatten in de schaduw, vanaf waar we een prachtige zonsondergang konden zien.
Zaterdag moesten we erg vroeg op, want we zouden met de boot naar Nicaragua gaan en het water zou erg wild zijn als we later zouden gaan. Dus zaten we om 4.30 in de bus op weg naar het haventje. Met de boot staken we het water over met prachtige uitzichten. Aan de overkant leek het echter alsof we illegaal het land in gekomen waren: geen haven of andere dingen te zien, alleen een verlaten zandweggetje met een paar mannetjes van immigration. Die hadden niet veel zin om aan het werk te gaan, dus stonden we 2 uur (zonder airco haha) te wachten op onze paspoortcontrole. In Léon verbleven we in een party hostel en ondanks de vermoeidheid van de lange reisdag had iedereen wel zin in een feestje. Inmiddels is iedereen gewend aan de nieuwe groep en is het steeds erg gezellig met iedereen!
De avonturen hierna zal ik later wel schrijven, want nu is het tijd om een duik in de zee te nemen!!

1. Marijne:
    Gaaf Layn!
  2. Esther v.d. Kwast:
    30 januari 2018
    Echt heel leuk om te lezen! Veel plezier!
  3. Ton:
    30 januari 2018
    Zo te zien komt het wel goed daar Layn!
  4. Christa van Dijken:
    31 januari 2018
    Mooie verhalen, nu nog wat foto's 😬