Guatemala

22 januari 2018 - Antigua Guatemala, Guatemala

De eerste dagen zijn alweer voorbij!
Mijn eerste tussenstop was precies zoals je van Mexico zou kunnen verwachten: het personeel een soort mix tussen vriendelijk en chagrijnig (het was dan ook 4u snachts daar), de bordjes lijken duidelijk maar kloppen niet waardoor je toch 3x de verkeerde kant op loopt, er zijn veel mannen met snorren, je kunt sombrero's kopen, en de politiemannen denken dat je het niet doorhebt als ze van achter hun (oranje) zonnebril naar je staren.
In Guatemala nam ik de taxi naar mijn eerste hostel. Het verkeer is hier een grote chaos (mensen lopen overal op de weg, de lijnen worden compleet genegeerd en inhalen kan waar en wanneer je er maar zin in hebt), maar ik ben veilig in mn hostel aangekomen. Daar werd ik ontvangen door een vrouw die na wat twijfels een bed ging opmaken terwijl ik er naast stond te wachten, en die vervolgens de deur van de kamer achter haar dicht trok zonder enige uitleg. Later kwam de (wel Engels sprekende) eigenaresse me toch even een rondleiding geven én uitleggen dat ik in de verkeerde kamer gezet was en nog even moest verhuizen haha.
Na lange twijfel besloot ik om toch de Volcano Acatenango overnight hike te gaan doen. Ik kon nog aansluiten bij de groep van drie Australiërs in het hostel.
Om 7am werden we opgehaald en na ongeveer een uur rijden kwamen we aan bij het huis van de gids waar we warme kleren konden huren en onze maaltijdpakketjes kregen. Toen ging het echt beginnen! Omdat het eerste stuk meteen al erg steil was, was iedereen na 3 min al buiten adem en compleet bezweet (sorry Iris, voor al het zweet dat je backpack heeft moeten doorstaan). Het was een behoorlijk zware hike, maar het uitzicht werd alleen maar mooier en mooier. Het bizarre was dat het klimaat op de vulkaan veranderde van normaal naar een soort jungle, naar pineforest, naar vulkaanstof. Na ongeveer 5.5 uur kwamen we aan bij basecamp, waar het helaas zo bewolkt was dat we Volcano Fuego (de actieve vulkaan ernaast) niet eens konden zien... Gelukkig klaarde het later op waardoor we prachtig uitzicht hadden en rookwolken uit de Fuego zagen komen. 's Avonds werd het erg koud, zelfs bij het kampvuur met warme chocolademelk en marshmallows, maar toen het donker werd werden we beloond met een aantal prachtige uitbarstingen van Fuego. Met al onze kleren aan kropen we in onze tentjes, om om 3.45 weer op te staan voor de summit hike: iets meer dan een uur steil omhoog door het vulkaanstof, zodat we de zonsopgang vanaf het topje van de vulkaan (3976m!) konden zien. Helaas wel weer bewolkt, maar tijdens de afdaling naar basecamp trok alles open en hadden we een prachtig uitzicht. Na een ontbijtje bij het kampvuur maakten we ons klaar voor de afdaling. Rond 12.30 waren we terug in Antigua: compleet uitgeput, een aantal blaren en ongeveer 1kg stof pp rijker, en al beginnende spierpijn, maar het was het waard!! Na een heerlijke lunch nam ik afscheid van de Australiërs, een heeeele lange douche, en vertrok ik naar het volgende hostel om de groep van mijn tour te meeten!
Het is een leuke gevarieerde groep, met wie we uit eten zijn gegaan en nu in de bus zitten: op naar Honduras!

Foto's volgen!

1. Jeanne:
    23 januari 2018
    Lieve Alayna, wat een prachtig eerste verhaal. Geniet ervan. Ik blijf je volgen. Dikke kus
  2. Marijne:
    23 januari 2018
    Wauw, wat een gave dingen heb je al meegemaakt! Ik zie je al helemaal lopen daar, stoere vriendin heb ik!!
  3. Patricia Fokkenrood:
    24 januari 2018
    Klinkt gaaf! Goede reis en veel plezier nog!